Δυσλεξία, Μαθησιακές Δυσκολίες, και Ενσυναίσθηση

Dimitriadou Ioanna
Τελευταία ενημέρωση: Κυρ, 10/09/2017 - 09:00

Ειδική Παιδαγωγός BSc, PgD

 

Η ενσυναίσθηση είναι όταν ένα άτομο  << ταυτίζεται συναισθηματικά >>   με ένα άλλο άτομο.

 

Δηλαδή, μπορεί να καταλάβει, να αισθανθεί, να αντιληφθεί τη συναισθηματική κατάσταση στην οποία βρίσκεται ο συνομιλητής του.     Το άτομο που έχει εκπαιδευτεί να χρησιμοποιεί την ενσυναίσθηση μπορεί να επικοινωνήσει, να καταλάβει και να βοηθήσει τον συνομιλητή του. Αν, μάλιστα, το ίδιο άτομο έχει βρεθεί σε παρόμοια κατάσταση, τότε μπορεί πολύ πιο εύκολα να βρει τρόπους επίλυσης των προβλημάτων, αναγνώρισης των συναισθημάτων και χρήση κατάλληλου λεξιλογίου, χωρίς να φτάσει στο σημείο επίκρισης.

 

Τα παιδιά με Δυσλεξία και Μαθησιακές Δυσκολίες βιώνουν, πολύ συχνά, συναισθήματα θυμού, ματαίωσης, ντροπής, άρνησης και κατάθλιψης. Μπορεί, λοιπόν, η εκπαίδευσή τους στην ενσυναίσθηση, να τα βοηθήσει;

Όταν ένα παιδί με δυσλεξία και μαθησιακές δυσκολίες φτάσει σε σημείο να κατανοήσει και να προσδιορίσει τα συναισθήματα ενός άλλου παιδιού, το οποίο κάνει, επίσης, ορθογραφικά λάθη, έχει αναγνωστικές δυσκολίες, ελλείψεις στην ανάπτυξη γραπτού λόγου, δυσκολίες στα μαθηματικά και άλλα χαρακτηριστικά, τότε θα έχει τη δυνατότητα να παρατηρήσει τον εαυτό του, να αναγνωρίσει τα συναισθήματά του και να προτείνει τρόπους αντιμετώπισης.

 

Πώς κάνουμε χρήση της ενσυναίσθησης;

1.  Δείχνουμε στο παιδί μια κάρτα με ένα κείμενο με ορθογραφικά λάθη και δίπλα ένα πρόσωπο ή ένα παιδί λυπημένο.

 

2.   Γράφουμε από κάτω ένα μικρό κείμενο:

       Π.χ.)  Χθες το βράδυ, ο Μάριος διάβασε την ορθογραφία του πολύ καλά. Την επόμενη ημέρα που έγραψε την ορθογραφία, ήταν σίγουρος πως πήγε πολύ καλά, αφού είχε διαβάσει. Όταν, όμως, πήρε το γραπτό και είδε πολλά λάθη, απογοητεύτηκε.

 

3.  Αφού, διαβαστεί το κείμενο, κάνουμε τις εξής ερωτήσεις:

  • Τι βλέπεις στην εικόνα;
  • Πώς νομίζεις πώς αισθάνθηκε ο Μάριος; Γιατί;
  • Έχεις βρεθεί ποτέ στη θέση του; Αν ναι, πώς αισθάνθηκες;
  • Τι νομίζεις πώς πρέπει να κάνει ο Μάριος; Εσύ τι θα έκανες;
  • Με ποιους τρόπους μπορείς να βοηθήσεις τον Μάριο;
  • Εσύ τους έχεις χρησιμοποιήσει αυτούς τους τρόπους; Και αν ναι, σε τι σε έχουν βοηθήσει;

 

4.   Αφήνουμε το παιδί να απαντήσει προφορικώς ή γραπτώς.

 

5.   Μπορούμε, επίσης, να του ζητήσουμε, μόλις ολοκληρώσει τις ερωτήσεις, να μας γράψει τα δυνατά και τα αδύνατα σημεία του, καθώς και σε ποια μαθήματα δυσκολεύεται και σε ποια όχι.

 

6.   Σε μεγαλύτερα παιδιά, μπορούμε να προτείνουμε, αν π.χ.) ένα παιδί έχει δυσορθογραφία και κάνει πολλά λάθη στο καταληκτικό κομμάτι των ρημάτων, να ψάξει πληροφορίες στο Internet για τον όρο και τα χαρακτηριστικά της δυσορθογραφίας και να φτιάξει μερικές δικές του ασκήσεις για τις καταλήξεις μιας ομάδας ρημάτων, που πιστεύει πως θα τον βοηθήσουν.

 

7.  Ακολουθούμε τα ίδια παραδείγματα, για όλα τα χαρακτηριστικά των παιδιών με δυσλεξία και μαθησιακές δυσκολίες.

 

Ο βασικός στόχος της εκπαίδευσης στην ενσυναίσθηση είναι να μπορέσουμε να βοηθήσουμε τα παιδιά να αναγνωρίσουν τα συναισθήματά τους, τις δυσκολίες τους και έτσι   << να μπορούν να βρίσκουν λύσεις στα προβλήματα που τους απασχολούν >>.

 

Η εκπαίδευση μπορεί να μην είναι εύκολη, αλλά είναι κάτι που αξίζει να γίνει.

 

 

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:

Gottman, J. (2015). Η συναισθηματική νοημοσύνη των παιδιών: Πώς να μεγαλώσουμε παιδιά με συναισθηματική νοημοσύνη. Εκδόσεις: πεδίο

Robert Frank and Kathryn E. Livingston (2005): Η μυστική ζωή του δυσλεκτικού παιδιού’, , Εκδόσεις ‘Θυμάρι’.

Cynthia M. Stowe (2000): How to Reach and Teach Children and Teens with Dyslexia’, , Published by Jossey-Bass

 

 

 

 

 

 

Info

  • Ευχαριστούμε την ειδική παιδαγωγό Κα Ιωάννα Δημητριάδου ( idimitriadou@yahoo.gr ) διπλωματούχο Ψυχολογίας στην Εκπαίδευση και με μετεκπαίδευση σε θέματα που αφορούν τη <<Δυσλεξία και Μαθησιακές Δυσκολίες>>. Ασχολείται με την αποκατάσταση παιδιών και εφήβων με δυσλεξία, και μαθησιακές δυσκολίες. Είναι μέλος του International Dyslexia Association , του Orton Gillingham Academy και του Dyscalculia Training Center.
  • Αρθρογραφεί για θέματα δυσλεξίας και μαθησιακών δυσκολιών. Έχει γράψει τα eBooks, Γραμματική με μια άλλη Οπτική, απλοποίηση βιβλίων της Ιστορίας του Δημοτικού και του Γυμνασίου, Βασικοί Κανόνες Γραφής και Αντιμετώπιση της Δυσορθογραφίας μέσω της Γραμματικής σειρά βιβλίων που αποτελεί μια ολοκληρωμένη μεθοδολογία παρέμβασης και απευθύνεται σε ειδικούς, εκπαιδευτικούς και γονείς. Κυκλοφορεί στα upbility.gr/collections