Μαθηματικοφοβία

Dimitriadou Ioanna
Τελευταία ενημέρωση: Τετ, 01/11/2017 - 11:48

Ειδική Παιδαγωγός BSc, PgD

 

Τα μαθηματικά είναι τα πιο σημαντικά και διαχρονικά στοιχεία του πολιτισμού μας. Η ενεργή συμμετοχή και η ουσιαστική εκπαίδευση των μαθητών στα μαθηματικά, τους βοηθούν τόσο στην επαγγελματική τους ζωή, όσο και στην κοινωνική, αλλά και οικογενειακή ζωή.

 

Υπάρχει, όμως, μια κατηγορία μαθητών, η οποία αισθάνεται μια δυσαρέσκεια, μια απέχθεια, μια ανησυχία και έναν φόβο για τα μαθηματικά. Αυτά τα αρνητικά συναισθήματα έχουν ως αποτέλεσμα, οι μαθητές να παρουσιάζουν χαμηλές επιδόσεις στο μάθημα των μαθηματικών. Ο αρνητισμός, αυτός, συσχετίζεται με τη λεγόμενη μαθηματικοφοβία.

 

Έρευνες δείχνουν πως, περίπου, ένα 20% των μαθητών φοβάται τα μαθηματικά, ένα 18% των μαθητών δεν έχει την ικανότητα να οργανώσει τις σκέψεις του κατά τη διάρκεια της μαθηματικής διαδικασίας και μόνο ένα 7 % αποφεύγει τελείως τα μαθηματικά. Παρόλα αυτά, ένα ποσοστό περίπου 80% πιστεύει πως το μάθημα των μαθηματικών είναι ενδιαφέρον.

 

Τα βασικά αίτια της μαθηματικοφοβίας δε βασίζονται σε παθολογικούς παράγοντες, όπως αυτά που αφορούν τη Δυσαριθμησία, αλλά σε ψυχολογικούς, όπως:

  • Φόβος για τα μαθηματικά (άσχημες εμπειρίες)
  • Αυταρχισμός των δασκάλων
  • Απογοήτευση από τα αποτελέσματα των διαγωνισμάτων
  • Δυσκολίες στη μαθηματική γλώσσα, η οποία απέχει από την καθημερινή
  • Δυσκολίες απομνημόνευσης μαθηματικής ορολογίας
  • Προκαταλήψεις από το κοινωνικό περιβάλλον
  • Η κακή διδασκαλία των μαθηματικών, η οποία στηρίζεται στην αποστήθιση και όχι τόσο στην ενεργή συμμετοχή των μαθητών
  • Η διδασκαλία η οποία στηρίζεται στην απομνημόνευση
  • Το άγχος που έχει να κάνει με την αναγκαιότητα εκμάθησης των μαθηματικών, καθώς ο μαθητής δε θα μπορεί να προχωρήσει στον επαγγελματικό τομέα

 

Προτάσεις για την αντιμετώπιση της μαθηματικοφοβίας.

 

  • Ο δάσκαλος να δίνει το δικαίωμα στον μαθητή να κάνει λάθος και να τον βοηθάει να το διορθώσει, δίνοντάς του τον απαραίτητο χρόνο και τα κατάλληλα ερεθίσματα.
  • Ο δάσκαλος να ενθαρρύνει τον μαθητή να χρησιμοποιεί ποικίλες στρατηγικές για να φτάσει στη λύση των πράξεων και στη λύση απλών και σύνθετων προβλημάτων.
  • Ο δάσκαλος να επιβραβεύει κάθε θετική προσπάθεια του μαθητή.
  • Ο δάσκαλος να παροτρύνει τον μαθητή να συμμετέχει σε ομαδικές εργασίες και να τον καθοδηγήσει, ώστε να θέσει και αυτός τις προτάσεις του.
  • Ο δάσκαλος να δημιουργήσει ένα υποστηρικτικό και ενθαρρυντικό περιβάλλον, όπου ο μαθητής να αγαπήσει και όχι να φοβάται τα μαθηματικά.
  • Ο δάσκαλος να μπορεί να απλοποιεί το υλικό του στο μάθημα των μαθηματικών και να δίνει πολλά παραδείγματα.
  • Ο μαθητής να μπορεί να ρωτάει ότι δεν κατάλαβε, χωρίς να αισθάνεται πως ο δάσκαλος μπορεί να τον απορρίψει.
  • Ο μαθητής να επιδιώκει να συμμετέχει σε ομαδικές και ατομικές μαθηματικές δραστηριότητες, έχοντας δίπλα του τον δάσκαλο να τον ενισχύει με θετικό τρόπο, ώστε να αισθανθεί πως μπορεί να πετύχει.

 

Ο ρόλος των δασκάλων στην μαθηματικοφοβία.

 

Η  μαθηματικοφοβία, συνήθως, ξεκινάει από την τάξη.  Οφείλεται, κυρίως, στους λανθασμένους τρόπους διδασκαλίας και στη συμπεριφορά των δασκάλων. Αν, λοιπόν, ως δάσκαλοι δημιουργήσουμε ένα εποικοδομητικό και υποστηρικτικό περιβάλλον και βοηθήσουμε τους μαθητές να πιστέψουν πως ο κόσμος των μαθηματικών είναι ξεχωριστός, τότε η συμμετοχή τους σε αυτόν τον κόσμο θα είναι ενεργή και μοναδική.

 

 

 

 

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:

Παυλάκος, Γ. (2012). ¨Φοβάμαι τα μαθηματικά¨, Μαθηματικά και Εκπαίδευση, Θάνος Τάσιος

Τουμάσης, Μπ. (2004). ¨Μαθηματικοφοβία: Μια απειλή για την κοινωνία¨, Τα μαθηματικά είναι δύναμη

Iωάννης Αγαλιώτης (2000). Μαθησιακές Δυσκολίες στα Μαθηματικά: Αιτιολογία, Αξιολόγηση και Αντιμετώπιση, Ελληνικά Γράμματα

Tobias, S. (2001). Overcoming Math Anxiety. New York: W.W. Norton & CO.

Greenwood, J. (1984). My anxiety about math anxiety. Mathematics Teacher,

77, 662-663.

 

 

 

Info

Ευχαριστούμε την ειδική παιδαγωγό Κα Ιωάννα Δημητριάδου ( idimitriadou@yahoo.gr ) διπλωματούχο Ψυχολογίας στην Εκπαίδευση και με μετεκπαίδευση σε θέματα που αφορούν τη <<Δυσλεξία και Μαθησιακές Δυσκολίες>>. Ασχολείται με την αποκατάσταση παιδιών και εφήβων με δυσλεξία, και μαθησιακές δυσκολίες. Είναι μέλος του International Dyslexia Association , του Orton Gillingham Academy και του Dyscalculia Training Center.

Αρθρογραφεί για θέματα δυσλεξίας και μαθησιακών δυσκολιών. Έχει γράψει τα eBooks, Γραμματική με μια άλλη Οπτική, απλοποίηση βιβλίων της Ιστορίας του Δημοτικού και του Γυμνασίου, Βασικοί Κανόνες Γραφής και Αντιμετώπιση της Δυσορθογραφίας μέσω της Γραμματικής σειρά βιβλίων που αποτελεί μια ολοκληρωμένη μεθοδολογία παρέμβασης και απευθύνεται σε ειδικούς, εκπαιδευτικούς και γονείς. Κυκλοφορεί στα upbility.gr/collections