Οπτική Αντίληψη και Μαθησιακές Δυσκολίες

Dimitriadou Ioanna
Τελευταία ενημέρωση: Κυρ, 03/06/2018 - 21:38

Ειδική Παιδαγωγός σε θέματα Δυσλεξίας και Μαθησιακών Δυσκολιών

Τι είναι η διαταραχή οπτικής επεξεργασίας;

 

της Ιωάννας Δημητριάδου

 

 

Ορισμός της Διαταραχής Οπτικής Επεξεργασίας

Διαταραχή Οπτικής Επεξεργασίας  << visual processing disorder >> είναι η ικανότητά μας να επεξεργαζόμαστε τα πράγματα οπτικά, και μας παρέχει τη δυνατότητα να φέρνουμε εις πέρας διάφορες, καθημερινές δραστηριότητες, με ακρίβεια. 

Για παράδειγμα, μας βοηθάει στην οδήγηση, στις μετακινήσεις μας, στο διάβασμα βιβλίων, στη ζωγραφική, στην παρακολούθηση μαθημάτων μέσα στην τάξη, στην εκτέλεση διαφόρων πραγμάτων, με την ακολουθία οδηγιών, στην εκτίμηση των αποστάσεων.

Η διαταραχή της οπτικής επεξεργασίας εμποδίζει τον εγκέφαλο να πάρει πληροφορίες μέσω της οπτικής οδού, με αποτέλεσμα να εκδηλώνονται διάφορες δυσκολίες, οι οποίες επηρεάζουν σε μεγάλο βαθμό την καθημερινότητά μας. Η διαταραχή αυτή δε σχετίζεται με προβλήματα όρασης και τύφλωσης.

 

Συμπτώματα προβλημάτων Οπτικής Επεξεργασίας

Αν και οι διαταραχές της οπτικής επεξεργασίας δεν θεωρούνται μαθησιακές δυσκολίες, δεδομένου ότι οι μαθητές παίρνουν πολλές πληροφορίες μέσω της όρασης μέσα στην τάξη, επηρεάζουν τη σχολική τους επίδοση.

 

Οι μαθητές με διαταραχές στην οπτική επεξεργασία, ενδέχεται, να εμφανίσουν τα εξής συμπτώματα:

  • Δεν καταφέρνουν να ολοκληρώσουν πάζλ.
  • Δυσκολεύονται στο να ακολουθούν οδηγίες.
  • Δυσκολεύονται στο να θυμηθούν πράγματα που έχουν δει.
  • Δυσκολεύονται στο να δώσουν κατευθύνσεις.
  • Δυσκολεύονται να αντιγράψουν από τον πίνακα.
  • Παρουσιάζουν ένα ακατάστατο γραπτό.
  • Δυσκολεύονται στο γράψιμο, μέσα στις γραμμές.
  • Δυσκολεύονται στις δραστηριότητες που σχετίζονται με τη ζωγραφική.
  • Δυσκολεύονται να αναγνωρίσουν γράμματα και νούμερα που μοιάζουν μεταξύ τους.
  • Αντιγράφουν με λάθος τρόπο τα νούμερα.
  • Μπερδεύονται στα σημάδια της πρόσθεσης (+) και της αφαίρεσης (-).
  • Δυσκολεύονται να αναγνωρίσουν τα σχήματα, εξαιτίας του προσανατολισμού τους.
  • Στην ανάγνωση εμφανίζουν σημάδια κόπωσης.
  • Όταν έρχεται η σειρά τους να διαβάσουν, χάνουν τη σειρά.
  • Δυσκολεύονται στην ορθογραφία, κυρίως των ομώνυμων και παρώνυμων λέξεων.
  • Δυσκολεύονται να βρουν πληροφορίες από κείμενα.
  • Δυσκολεύονται να βρουν την κεντρική ιδέα ενός κειμένου.
  • Στο σπίτι, ενδέχεται να φέρουν τα μισά πράγματα.
  • Δυσκολεύονται να διαβάσουν χάρτες.
  • Δε θυμούνται τα τηλέφωνα, ακόμα και των οικείων προσώπων τους.
  • Εμφανίζουν χαμηλή αυτοεκτίμηση και απογοητεύονται εύκολα.

 

Αντιμετώπιση της Διαταραχής Οπτικής Επεξεργασίας

 

Με ποιους τρόπους μπορούν να βοηθηθούν οι μαθητές με διαταραχές οπτικής επεξεργασίας;

  •  Δίνουμε κείμενα και εικόνες σε μεγέθυνση.
  •  Διαβάζουμε τα κείμενα, τις ιστορίες και σταματάμε ανά τακτά διαστήματα, ρωτώντας τους μαθητές να μας πουν αυτό που κατάλαβαν. Έτσι, βλέπουμε αν παρακολουθούν την ώρα της ανάγνωσης.
  •  Επαναλαμβάνουμε τις οδηγίες που θέλουμε να δώσουμε, τρεις φορές και με δυνατή φωνή. Ζητάμε από τους μαθητές να επαναλάβουν, επίσης τρεις φορές.
  •  Δίνουμε φύλλα εργασίας για γραφή με έντονες μαύρες γραμμές και μια διακεκομμένη γραμμή ανάμεσα. Το κάτω μέρος των γραμμών είναι με κίτρινο χρώμα.
  •  Στα φύλλα εργασίας, δε βάζουμε πολλά χρώματα.
  •  Ζητάμε από τους μαθητές, για την ανάγνωση κειμένων, να χρησιμοποιούν τον δείχτη τους χεριού τους την ώρα που διαβάζουν ή να βάζουν έναν χάρακα κάτω από κάθε πρόταση. Μπορούμε, επίσης, σε ένα άσπρο φύλλο Α4, να κόψουμε το πάνω μέρος αριστερά, σχηματίζοντας ορθή γωνία και οι μαθητές να ακολουθούν το κείμενο, βλέποντας μόνο τη λέξη, κάθε φορά, που διαβάζουν.
  •  Σχεδιάζουμε τα μαθήματα με τέτοιον τρόπο, ώστε να χρησιμοποιούνται και άλλες αισθήσεις (ακουστικά και κιναισθητικά).

 

 

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Shaywitz, S. (2003). Overcoming dyslexia, New York: Alfred A. Knopf

Cicerchia M. (2017), Visual Processing Disorders, Touch-type Read & Spell

Churchill Center and School (2017), What is Visual Processing Disorder? Wilson Accredited Partner

Cunningham B. (2018), Visual Processing Issues: What we are seeing, Understood Team

Παντελιάδου Σ. (2018), Μαθησιακές Δυσκολίες Δυσλεξία, Οδηγός για Γονείς, Εκδόσεις Πεδίο

 

 

 

 

Info

Ευχαριστούμε την ειδική παιδαγωγό Κα Ιωάννα Δημητριάδου ( idimitriadou@yahoo.gr ) διπλωματούχο Ψυχολογίας στην Εκπαίδευση και με μετεκπαίδευση σε θέματα που αφορούν τη <<Δυσλεξία και Μαθησιακές Δυσκολίες>>. Ασχολείται με την αποκατάσταση παιδιών και εφήβων με δυσλεξία, και μαθησιακές δυσκολίες. Είναι μέλος του International Dyslexia Association , του Orton Gillingham Academy και του Dyscalculia Training Center.

Αρθρογραφεί για θέματα δυσλεξίας και μαθησιακών δυσκολιών. Έχει γράψει τα eBooks, Γραμματική με μια άλλη Οπτική, απλοποίηση βιβλίων της Ιστορίας του Δημοτικού και του Γυμνασίου, Βασικοί Κανόνες Γραφής και Αντιμετώπιση της Δυσορθογραφίας μέσω της Γραμματικής σειρά βιβλίων που αποτελεί μια ολοκληρωμένη μεθοδολογία παρέμβασης και απευθύνεται σε ειδικούς, εκπαιδευτικούς και γονείς. Κυκλοφορεί στα upbility.gr/collections